Wednesday, July 22, 2009

lady @ gals @ women

hey fella...

ari ni same je cam semlm. xdek yg berubah pon. bgn lewat, dok dpn PC berjam2 lyn tenet.... tu je la rutin harian sorang penganggur bernama daeng nih....

bgn2, lynkan drama siam "Battle of Angels" tu, pastu surf tenet lak, fesbooking, frenstering, emailing n downloading. ape lg nk diwat. 3.30 benti jap, tgk Argentinian series LALOLA kat TV3, ari ni nye cite xbest, so aku sambung tgk kat utube....

aku tergelak tgk kan LALO yang tlh menjd LOLA itu terpaksa jalani hidup sbg sorg wanita....susahnye jd org wanita ek? even pas telenovela LALOLA tu pon, TV3 siap ade bg kuiz lak ngan tema 'Bukan Mudah jadi Wanita".ye la, nk deal ngan ciri2 fizikalnye lah (menstruasi, appearance), emosi lg( feeling, cth ms dtg bln la, jealous ngan rival for the same man la). aku tgk sedutan cite tu di mana LALO@LOLA dpt berjumpa dgn tuan punya bdn yg sebenar, yg skang gunakan bdn dia (tuan punye bdn wanita itu bernama Daniela). secara ringkasnye, Daniela lebih mudah nk sesuaikan idup dia sbg seorang lelaki berjiwa wanita, tp LALO@LOLA, berdepan ngan mslh yg lebih byk (diskriminasi n gangguan kat tmpt keja la etc). persoalannye, adekah menjadi lelaki itu lebih mudah dr menjd seorng wanita?



LALOLA, cite yg tgh aku lyn ptg2 wat mase nih....


hmmm, xpasti plak la aku, sbb aku de xperience sbg sorang laki je stakat umur yg ade nih. tp, aku rs jd laki mmg lebih mudah. kerane ape? kalo dr segi life aku la, aku rs sgt mudah nk pilih baju, aku mls nk pk psl penampilan, aku mls nk pk nk kuar duit setiap bln utk aksesori (lelaki ade gak yg camni). even aku pon rs kurang malu sket la. setakat jln belengging kat luar asrama tu (bdn aku mmg kurus kering dr dulu, xdinafikan, hahahaha) xde halnye. suar tu naikkan sket atas pusat, dh menutup aurat dh. ape susah. suar aku pon sume suar panjang. even org nk gelak suar tinggi pon xde hal, gi mampos aku ckp. sukati aku, asal aurat tutup. hahahahaha.

tp ade ke idop lelaki ni, mmg mudah sampai le ke akhir hayat berbanding pompuan? hmmm, kalo nk dirujuk bab agama la kan. kalo dr segi tanggungjwb, lelaki ade lebih byk dan besar tanggungjwbnye berbanding pompuan. ni ade quotekan sket psl hal laki nih :


1. Lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh manakala dosa gadis bujang ditanggung oleh bapanya.

2. Lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuan yang belum berkahwin dan dosa anak lelaki yang belum baligh.

3. Hukum menjelaskan anak lelaki kena bertanggungjawab ke atas ibunya dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggungjawabnya maka dosa baginya terutama anak lelaki yang tua, manakala perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat kepada suaminya. Isteri berbuat baik pahala dapat kepadanya kalau buat tak baik dosanya ditanggung oleh suaminya.

4. Suami kena bagi nafkah pada isteri, ini wajib tapi isteri tidak. Walaupun begitu isteri boleh membantu. Haram bagi suami bertanya pendapatan isteri lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izin ini. Banyak lagi lelaki lebih-lebih lagi yang bergelar suami perlu tanggung.Kalau nak dibayangkan beratnya dosa-dosa yang ditanggungnya seperti gunung dengan semut. Tetapi orang lelaki ada keistimewaannya yang dianugerah olehAllah SWT.


Ape plak kesusahan wanita? ni dia:


1. Wanita auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki.

2. Wanita perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya.

3. Wanita saksinya kurang berbanding lelaki.

4. Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki.

5. Wanita perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak.

6. Wanita wajib taat kepada suaminya.

7. Talak terletak di tangan suami bukan isteri.

8. Wanita kurang dalam beribadat kerana masalah haid dan nifas yang tak ada pada lelaki.


so, kalo nk dibandingkan la antara dua2 info nih, susahnye wanita itu, masih ade dlm beberapa ketika ditanggung oleh saudara lelakinye (suami, saudara lelaki etc), tp kalo laki lak? sape yg nk tanggung? setiap ms sendiri tanggung, dn fully bertggnjwb dgn saudara perempuannye. so, beruntunglah wanita itu kerana dia adelah kejadian yg mudah msk syurga kalo ikut larangan dan suruhan agame.





WANITA : adekah sukar hidupmu?
p/s : ni sekadar gambar hiasan


so, kita msg2 laki n pompuan ade tggngjwb memasing. kan kita san saling melengkapi. kan dlm bait bait cinta byk disebut, susah senang bersama, sehidup semati dan mcm2 lg la madah2 yg aku xberape pandai nk appreciate (aku ni mmg xreti bab cani). so susah senang bersama itu merangkumi sume la, bkn dr segi berpasangan shj.

hahhaa. entri hr ni agak bertazkirah sket. xpe, aku leh muhasabah diri, gitu juga aku harapkan utk korang. semoga kite same2 leh msk syurga di kehidupan yg lain.

k la. hingga di lain waktu. chow.....

p/s : skang exco Selangor sorang suda mati semasa berade dlm govmnt building.... skang suma tempat ade potensi nk jd tempat bunuh...mmg terbaekkkk.......

No comments:

Post a Comment